Szkoła Podstawowa im. Powstańców Śląskich w Nędzy

Tydzień Edukacji Globalnej

Klasy V na tropie globalnych problemów


 

Czy wiesz, że na świecie nasi rówieśnicy walczą o prawo do edukacji? Czy zdajesz sobie sprawę, że przy produkcji naszych ubrań pracują dzieci? Czy masz świadomość, jak wielu naszych równolatków zostało pozbawionych beztroskiego dzieciństwa? Nauczycielka języka angielskiego Izabela Pielczyk zabrała nas w niezwykłą podróż, by pokazać nam jak ciężko żyje się dzieciom na świecie, którym odebrano prawo do nauki.


            Na starcie wyprawy dowiedzieliśmy się czym zajmuje się edukacja globalna. Jest to uświadamianie ludziom współzależności na świecie, pokazywanie, że to co dla nas jest zwyczajne i ogólnodostępne dla wielu ludzi jest luksusem. Z tą wiedzą, w naszej podróży skupiliśmy się na jednym z globalnych problemów, którym jest brak dostępu do edukacji.


            Pierwszym odwiedzonym miejscem była wioska w małym, afrykańskim państwie Lesotho. Poznaliśmy tam Karabo, 11-letnią dziewczynkę, która po angielsku opowiedziała nam o jednym dniu swojego życia. Najbardziej zdziwiliśmy się, że po wielu porannych obowiązkach takich jak noszenie wody czy gotowanie z ochotą szła do szkoły. Tam w 70-osobowej klasie uczyła się niecodziennych dla nas przedmiotów – rolnictwa, zdrowia czy domowej ekonomii.

           

Z Afryki przenieśliśmy się do Bangladeszu, gdzie zobaczyliśmy jak wygląda życie naszych rówieśników. Jedna z nich, Shanta codziennie rano idzie na kilka godzin do pracy – szyje ubrania lub robi klapki. Po pracy na dwie godziny udaje się do szkoły, dzięki której może zdobyć wykształcenie niezbędne do lepszego życia. Po szkole wraca do pracy na drugą zmianę. Po obejrzeniu filmu uczniowie czytali o innych swoich rówieśnikach na świecie, którzy z powodu zakazów, wojny czy ubóstwa nie mogą się uczyć.

           

  Ostatnim punktem na mapie naszej wyprawy był Pakistan. Stamtąd pochodzi Malala Yousafzai, której zakazano chodzić do szkoły, tylko dlatego, że jest dziewczynką. Nie poddała się jednak i mimo że wiele wycierpiała, stała się głosem młodych walczących o prawo do nauki.

           

  Podsumowaniem naszej podróży po świecie była gra edukacyjna – „Trudna droga do szkoły”. Na chwilę zmieniliśmy się w dzieci, które muszą pokonać wiele przeszkód, by zdobyć wymarzone wykształcenie. Problemami na naszej drodze były zadania językowe i sprawnościowe.

           

  Czas naszej wędrówki szybko minął, ale dzięki zajęciom zrozumieliśmy, że dostęp do edukacji to nasze prawo, a wielu naszym rówieśnikom na świecie jest one odebrane.

 

                                                                                     Uczniowie klasy V b i Vc



Zobacz zdjęcia:

http://zsgnedza.szkolnastrona.pl/index.php?p=ga&idg=mg,27&id=696&action=show