Szkoła Podstawowa im. Powstańców Śląskich w Nędzy

Wymiana językowa

Z wizytą w partnerskiej szkole w Niemczech!

W dniach 06-12 kwietnia 2014 r. uczniowie naszej szkoły brali udział w wymianie językowej z szkołą partnerską w Zella-Mehlis, w ramach projektu współfinansowanego przez Polsko-Niemiecką Wymianę Młodzieży. Uczniowie mieli możliwość poznać nie tylko tradycje, zwyczaje i kulturę naszych sąsiadów, ale także doświadczyć codziennego życia w rodzinach goszczących.

Uczniowie zobaczyli, jak funkcjonuje niemiecka szkoła, zwiedzili Muzeum Regionalne i Akwarium Morskie w Zella-Mehlis, miasteczko sportów zimowych Oberhof, średniowieczne miasto Schmalkalden, stolicę Turyngii – Erfurt, odwiedzili też Burmistrza Zella-Mehlis. Uczniów z Niemiec oczekujemy w Nędzy we wrześniu 2014r. Będziemy mogli wtedy pokazać naszym przyjaciołom przepiękne okolice gminy Nędza. Czekamy z niecierpliwością!

Oto wspomnienia uczniów z wymiany językowej:

W dniach od 6-12 kwietnia 2014 r. uczestniczyłam w wymianie językowej w Niemczech w miejscowości Zella-Mehlis zorganizowanej przez nauczycieli Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego w Nędzy i szkołę partnerską w Turyngii. Mieszkałam u bardzo miłej rodziny. Moja koleżanka z wymiany miała na imię Sandra. Podczas 7-dniowego pobytu uczestniczyliśmy w zajęciach szkolnych
w szkole im. Martina Luthra i wielu wycieczkach. Popołudnia i wieczory spędzaliśmy w rodzin partnerskich. Byliśmy w wielu ciekawych miejscach. Moim zdaniem najciekawsza jednak była wycieczka do Erfurtu - stolicy Turyngii. Zwiedziliśmy miasto Erfurt, starówkę i katedrę św. Seweryna – jeden
z najwspanialszych gotyckich zespołów architektonicznych w Europie.
W związku z tym, że w Erfurcie znajduje się ośrodek telewizji dla dzieci Ki.Ka, widzieliśmy na rynku i ulicach wiele postaci ze znanych niemieckich bajek np. Piaskowego Dziadka, Słonika i Myszkę z programu „Die Sendung mit der Maus”, i Chleb Bernt. Mieliśmy okazję zobaczyć też dom, w którym mieszkał Martin Luther – niemiecki reformator religijny. Ponadto poznaliśmy kulturę, zwyczaje
i potrawy Turyngii. Dzięki wymianie poszerzyłam moje umiejętności językowe. Wyjazd bardo mi się podobał. We wrześniu uczniowie, u których mieszkaliśmy, przyjadą do nas i do szkoły w Nędzy. Czekam z niecierpliwością na ich przyjazd.

Michaela Niemiec,  kl. I b GM

Najbardziej podobała mi się wycieczka do stolicy Turyngii - Erfurtu. Tam mieliśmy przygotowane zadania i musieliśmy szukać na nie odpowiedzi, przy okazji zwiedzając to piękne miasto. Pytaliśmy przechodniów, a nawet burmistrza! Rodziny były bardzo gościnne. Ta wymiana bardzo mi się podobała!

Ela Galli, kl. VI c SP

Na wymianie było bardzo fajnie. Mogłem poznać wspaniałą rodzinę, która była dla mnie bardzo miła. Poznałem nowego kolegę, który nauczył mnie trików na BMX. Spędzaliśmy ciekawie czas np.w fabryce Viba, w której były same pyszności :). Zwiedzaliśmy potężną katedrę w Erfurcie i graliśmy w podchody! Dla mnie wyjazd do Niemiec był wspaniałym przeżyciem. Już tęsknię za Jannisem.

Dominik Kaczmarczyk, kl. VI c SP

Wymianę Polsko- Niemiecką uważam za naprawdę udaną. Było to świetne doświadczenie.

Rodzina, u której mieszkałam była wspaniała. Bardzo dobrze dogadywałam się z moją Niemką, chociaż tego najbardziej się obawiałam. Podobała mi się wycieczka do Aquaparku.

Razem zjeżdżaliśmy na zjeżdżalni i świetnie się bawiliśmy przez cztery godziny. Wieczorami nigdy się nie nudziliśmy. Graliśmy w bilarda, w kręgle i robiliśmy pizzę. Była przepyszna!

Nie mogę doczekać się przyjazdu Niemców do Polski. Gdybym mogła z pewnością pojechałabym jeszcze raz.

Wiktoria Achtelik, kl. VI a SP

Wymiana językowa była jednym z wyjazdów, który będę najmilej wspominać. Najlepszym dniem był ostatni dzień wyjazdu., spędziliśmy go wspólnie.

Czas spędzony w Niemczech umilały nam różne wycieczki krajoznawcze, a także prace w grupach projektowych. Każdy mógł znależć coś dla ciebie. Ciekawa była wycieczka pociągiem do Erfurtu.Dziękuję wszystkim, którzy umilali nam chwile!!!