Szkoła Podstawowa im. Powstańców Śląskich w Nędzy

Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania

Dnia 29 września obchodzony jest Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. Święto to ma w naszym kraju już długą tradycję. Zostało ogłoszone w 2001 roku z inicjatywy Polskiej Izby Książki. A od kilku lat i nasza szkolna biblioteka włącza się w tę akcję, propagując głośne czytanie wśród uczniów i nauczycieli.

Głośne czytanie kształtowało całe pokolenia ludzi, zanim wszyscy opanowali sztukę składania liter i o ile sztuczna produkcja wszelkich dźwięków ma przyszłość, o tyle czytanie, również głośne, ma PRZESZŁOŚĆ. I to tak wielką, że warto sobie ciągle o sztuce głośnego czytania przypominać. Niech ta sztuka żyje. Bo jeśli kiedyś jakiś wirus odciąłby nas od wszelkich przekaźników, nośników i komunikatorów, zawsze zostanie nam do dyspozycji ludzki głos i zapisana karta.

Czytać można by cokolwiek. Wybór jest ogromny, morze książek nieprzebrane. Nasza decyzja padła na przeczytanie kilku fragmentów „Pana Tadeusza”.

Dlaczego „Pan Tadeusz”?

 

  • bo jest naszą narodową arcyksiążką i każdy Polak powinien znaleźć dla niej czas i miejsce w sercu,

  • bo jest mistrzowsko napisana i opowiada bardzo ciekawą historię,

  • bo jest obowiązkową lekturą ostatnich dwóch klas podstawówki, więc prędzej czy później trzeba będzie ją poznać,

  • bo odbija w sobie całe bogactwo życia polskiej szlachty na początku XIX wieku na tle pięknej, nieskażonej cywilizacją przyrody,

  • bo można w niej znaleźć fragment na każdy niemal temat; można nawet dopasować tekst do poszczególnych szkolnych przedmiotów.

 

Czytanie rozpoczęła Pani Kornelia Czogalik od fragmentu z fizyki i astronomii, z elementami religii – OPIS NOCNEGO NIEBA I LUDOWYCH WYOBRAŻEŃ NA JEGO TEMAT.

 

Kolejny fragment odczytał Pan Rafał Lincner dla miłośników historii i muzyki. Była to historia muzyką opowiedziana, czyli słynny KONCERT JANKIELA NA CYMBAŁACH

 

Akcent przyrodniczy i OPIS SERCA PUSZCZY przekazała słuchaczom Maria Kobryń.

 

Na kolejny odcinek głośnego czytania zaprosiła Pani Iwona Tomiczek. OPIS DRZEW POLSKICH I WŁOSKICH ORAZ DYSKUSJA, KTÓRE PIĘKNIEJ WYCHODZĄ NA PŁÓTNIE czyli to była pora na przedmioty artystyczne – malarstwo z lekkim zahaczeniem o geografię.

 

Kolejne spotkanie z naszym arcydziełem wiązało się tematycznie z savoir-vivre’m, czyli sztuką dobrych manier. I fragment TELIMENA, ZNAJĄCA SIĘ NA TYM, WPROWADZA W TOWARZYSTWO MŁODZIUTKĄ ZOSIĘ w wykonaniu Pani Stanisławy Mietły.

 

Na następny fragment „Pana Tadeusza” zaprosił Pan Grzegorz Ryczkowski. Było do posłuchania o tym, JAK MŁODY I ZAKOCHANY TADEUSZ ZAPATRUJE SIĘ NA KWESTIE ZARĘCZYN I MAŁŻEŃSTWA. Tak więc – przygotowanie do życia w rodzinie.

 

W „Panu Tadeuszu” znajdziemy ponadto zachody słońca, burze, ulewy, walki, uczty, zdradzone przyjaźnie i zranione serca, sąsiedzkie konflikty i wyprawy na grzyby… oraz wiele, wiele innych motywów i opisów. Na koniec Pani Sylwia Linek zaprosiła uczniów na TROCHĘ WRAŻEŃ SMAKOWYCH. Jaki przedmiot? Gotowanie! Naprawdę jeszcze niedawno uczyliśmy tego w szkole.

 

Zabraliśmy tylko 10 pierwszych 10 minut każdej lekcji, a popłynęło z radia tyle wartości. Warto i trzeba czytać dzieciom! Tej zasady się trzymamy i jak najczęściej głośno czytamy!

Czytanie na głos zapewnia emocjonalny rozwój dziecka, rozwija język, pamięć i wyobraźnię, uczy myślenia, poszerza wiedzę, ułatwia naukę oraz kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

 

Dziękuję Pani Kornelii Czogalik, która przygotowała fragmenty i komentarze oraz czytającym, którzy odpowiedzieli na zaproszenie.

 

K. Czogalik, M. Kobryń