Szkoła Podstawowa im. Powstańców Śląskich w Nędzy

Wizyta uczniów z niemieckiej szkoły w Zella Mehlis

Herzlich willkommen

W dniach 18-24 września gościliśmy w naszej szkole uczniów z Niemiec.

Już od dwóch lat nasza szkoła współpracuje ze szkołą w Zella-Mehlis w Niemczech (Turyngia, niedaleko Erfurtu). Przedsięwzięciem zajmują się germanistki naszej szkoły: panie Aleksandra Nieć, Anita Grycman, Monika Sosna i obecnie Barbara Sawina.

W realizacji projektu w obecnym roku brało udział 11 uczniów z każdej ze szkół. Już w maju poznaliśmy się podczas wyjazdu do ich szkoły realizując pierwszą część projektu. Na wrzesień 2011r. zaplanowano rewizytę w naszej szkole.

18 września w godzinach popołudniowych przywitaliśmy naszych gości. Już następnego dnia spotkaliśmy się w naszej szkole, gdzie bardzo serdecznie przywitała ich Pani Dyrektor. Wspólnie zwiedzaliśmy szkołę. Opiekunki, pani Viola Jäger i Melitta Seifferth było pozytywnie zaskoczone wyposażeniem naszej placówki, szczególnie salami językowymi, salą gimnastyczną. Później spotkaliśmy się z Panią Wójt, Anną Iskałą, która była otwarta na pytania nauczycielek dotyczących funkcjonowania gminy, zwłaszcza, że biegle włada językiem niemieckim. Następnie Pani Kozielska, nauczycielka religii w naszej szkole pokazała nam kościół w Nędzy. Opowiedziała w języku niemieckim o historii tego zabytkowego miejsca.

We wtorek, pojechaliśmy na wycieczkę do Łubowic – miejsca, z którym związany był poeta i pisarz XVIII wieku Joseph von Eichendorff. Proboszcz tamtej parafii dr Henryk Rzega przedstawił referat na temat życia i twórczości pisarza. Następnie zwiedzaliśmy muzeum, ruiny zamku, stary cmentarz. Kolejnym punktem wyjazdu było miasto Racibórz, gdzie miło spędziliśmy czas wolny. Najpierw jednak poszliśmy pod pomnik Eichendorffa. Grupa mogła pospacerować po rynku, iść na lody, zrobić zakupy.

Środa to moment refleksji na temat wspólnej historii Polski i Niemiec – wyjazd do obozu zagłady w Oświęcimiu i Brzezince. Pani Aleksandra Nieć przygotowała zajęcia wstępne przygotowujące do zwiedzania muzeum. Goście z Niemiec oprowadzani byli w języku niemieckim. Ciekawe i przejmujące przeżycie miało miejsce w Brzezince – dzieci poznały starszego mężczyznę, Żyda, który byłego więźnia obozu. Miał do nich przesłanie „W Waszych rękach jest przyszłość ludzkości”.

W czwartek przywitała nas piękna pogoda, zgodna z planami wyjazdowymi – Ustroń. Wjechaliśmy wyciągiem krzesełkowym na Czantorię, później przeszliśmy szlakiem na szczyt Wielkiej Czantorii, dalej w kierunku Soszowa, na przełęczy Beskidek do Wisły Jawornika. W Wiśle dzieci zjadły smaczną pizzę. Ostatnim wydarzeniem tego dnia był Aquapark „Tropicana”. Dzieci były zachwycone. Zmęczeni, ale bardzo zadowoleni wróciliśmy do Nędzy.

Piątek to czas spędzony w szkole – udział w obchodach Dnia Języków Obcych, własnoręczne przygotowywanie obiadu (bigos) i zawody sportowe. Nasi uczniowie wygrali we wszystkich rywalizacjach sportowych. Wieczorem spotkaliśmy się na wspólnym ognisku zorganizowanym przez rodziców. Po ognisku popłynęły pierwsze łzy wzruszenia przed czekającym nas pożegnaniem. W sobotę o 8 rano pożegnaliśmy się na placu naszej szkoły.

Mamy nadzieję, że współpraca będzie się rozwijała w następnych latach. Jesteśmy przekonane, że jest to najlepsza forma nauki języka obcego, tutaj języka niemieckiego.

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym za pomoc organizacji projektu.

Uczniowie naszej szkoły, którzy brali udział w projekcie:

1. Bajak Natalia
  9. Dardzińska Nicole
  10. Pala Aleksandra
  11. Bobrzik Oliver

Finansowaniem projektu zajmuje się organizacja Polsko-Niemiecka Wymiana Młodzieży (częściowo), Urząd Gminy w Nędzy, Rada Rodziców, sponsorzy, rodzice uczniów.